3 redenen

Multinationals vestigen hun kantoor graag op Schiphol

Steeds meer ondernemingen vestigen zich in het Schiphol Central Business District (CBD) pal tegenover de luchthaven terminal. Een toplocatie met internationale allure en 24/7 beleving. In de afgelopen jaren kozen onder andere Danone, Microsoft, Citibank, Reckit Benciser, Qlik, Cargill, Smurfit Kappa, Wereldhave en SBM Offshore voor Schiphol. In 2016 vestigt ook Samsung haar hoofdkantoor op Schiphol. Waarom? Drie redenen.

1. Dynamische sfeer
Er is steeds meer te beleven op Schiphol CBD. Je vindt er restaurants, cafés, 24/7 kinderopvang, een pop-up locatie The Cabin voor kleine ondernemers, events, business centres, Starbucks, en zelfs een kleine bibliotheek. Daarmee voorziet Schiphol in de behoefte van werkgevers voor een prettige werkomgeving om talent binnen te halen én te houden.

Bedrijven gaan voor het complete plaatje, vertelt Bart van Eerd, Director Agency van commercieel vastgoedadviesbureau CBRE. “Met een keur aan kantoorgebouwen zoals het World Trade Center Schiphol Airport, The Outlook en The Base, en een prima bereikbaarheid per auto, trein en vliegtuig was de ‘hardware’ van Schiphol altijd al goed. Maar bedrijven willen meer dan een kantoorgebouw. Ze willen sfeer, dynamiek, iets te beleven, iets te doen. Werknemers willen naast een prettig kantoor in hun lunchpauze naar de stomerij kunnen of sporten en andere interessante huurders ontmoeten”, zegt Van Eerd. “Kinderopvang bij het werk scheelt ouders zomaar een halfuur per dag brengen en halen. Het is goed als werkgevers daar rekening mee houden.”

Om de dynamiek en beleving te vergroten investeert Schiphol Real Estate bijvoorbeeld ook in nieuwe concepten speciaal voor de mensen die op Schiphol werken. Er staan gratis leenfietsen van Your SchipholBIKE voor het kantoor om even een boodschap te doen op Schiphol Plaza, er komt een fitness center, een kapper, en eind november wordt er weer een speciaal event met TEDxAmsterdam gehouden op Schiphol CBD. Juíst die sfeer en voorzieningen trekken bedrijven aan. Mensen voelen zich hier op hun gemak.

fiets-bar

2. Perfecte bereikbaarheid
Factoren zoals weinig leegstand en een hoge bezettingsgraad (91%) dragen ook bij aan een behaaglijk gevoel van werknemers en bezoekers. Maar een van de belangrijkste redenen voor bedrijven om te kiezen voor Schiphol CBD is de perfecte bereikbaarheid met alle belangrijke vervoersvormen én de nabijheid van de terminal. Een derde van alle passagiers reist voor zaken van of naar Schiphol. Dat zijn ruim 18 miljoen mensen.

“Sommige medewerkers vliegen twee keer per week voor een vergadering naar het buitenland”, weet Thijs Folkeringa, Leasing Manager van Schiphol Real Estate. “Dan maakt iedere minuut verschil. Bedrijven die veel internationaal zakendoen, besparen veel tijd en geld als werknemers van kantoor naar de terminal kunnen lopen. Voor werknemers en gasten van bedrijven is tegenwoordig bijna heel Schiphol CBD bereikbaar via één binnendoor route vanuit de terminal. Die loopt via het WTC, het nieuwe Hilton Schiphol, door The Base naar Avioport, het Outlook-gebouw en het hoofdkantoor van Schiphol zelf.”

Ook hechten bedrijven waarde aan de aanwezigheid van een treinstation en voldoende parkeerruimte. Zo kunnen gasten bijvoorbeeld snel een paar uurtjes Amsterdam doen. Van Eerd: “In binnensteden zijn parkeerplaatsen vaak schaars, dat is hier op Schiphol beter geregeld. En dat kan net de doorslag geven voor een potentiële huurder om voor Schiphol te kiezen. Bovendien kan iedere automobilist Schiphol vinden dankzij de eigen afslag op de snelweg. Het belang van die herkenbaarheid is groot.”

3. Internationale allure
Op Schiphol, een van de grootste luchthavens van Europa, ligt de wereld letterlijk aan je voeten. In een schilderachtig decor van Hollandse luchten stijgt het ene na het andere vliegtuig op en is de buzz van een wereldstad 24/7 voelbaar. Gasten en medewerkers van internationale bedrijven voelen zich welkom en vertrouwd in deze internationale ambiance. De prikkelende cocktail van alle mogelijke talen en culturen op Schiphol CBD draagt hieraan bij.

“Internationale ondernemingen zoeken elkaar op”, vertelt Van Eerd. “Groot of klein, ze trekken elkaar aan. Net als advocatenkantoren en banken op de Zuidas bijvoorbeeld. Het is een vliegwieleffect. Op Schiphol is 24 uur per dag leven in de brouwerij.”

Lees hier waarom Samsung zich in 2016 op Schiphol CBD vestigt.