Think big

DS Tags: de wereld veroveren met een elektronisch bagagelabel

Erik Harkes, CEO en Founder van DS Tags, was zijn tijd ver vooruit. In 2002 bedacht hij dé oplossing voor paperless travel: een herbruikbare smartcard met geïntegreerde display voor bagage. Het duurde nog zeven jaar voordat de techniek zijn visie mogelijk kon maken en nog zes jaar om het systeem te perfectioneren. “Maar nu is het zover: 2016 wordt ons jaar.”

Bekijk hier het interview met Erik Harkes, CEO DS Tags.

Zoals het er nu uit ziet zal DS Tags eind dit jaar starten met pilots met vooraanstaande airlines. Dan zullen frequent flyers mogen gaan reizen met de DS Bagtag, een elektronisch bagagelabel, welke eenvoudig op iedere koffer bevestigd kan worden. Samen met een speciale app kunnen zij voortaan thuis of op kantoor ook hun bagage online inchecken en updaten en hoeven zij op de luchthaven geen bagagelabel meer te printen en te bevestigen aan hun koffer. De gegevens verschijnen dan automatisch op het elektronisch label. Het inchecken op de luchthaven is daardoor voortaan in 15 seconden gepiept. Bovendien is volgens DS Tags het systeem veiliger en minder foutgevoelig.

Van iPhones tot de DS Bagtag
Voor Harkes is het een nieuw begin. In 2002 had hij de oplossing al bedacht. “Ik zat opeens rechtop in mijn bed”, vertelt hij. “Ik was destijds Product Manager E-services bij KLM, waar ik werkte aan een nieuwe versie van internet check-in. Ik zag dat het proces nog efficiënter kon als je thuis ook je bagage zou kunnen inchecken. Een apparaat met een elektronisch updatebaar display leek mij de ideale oplossing.”
Een mooi idee, maar de techniek was er nog lang niet klaar voor. “Het was vijf jaar voor de introductie van de iPhone, zeven jaar voordat e-readers op de markt kwamen. De makers van beeldschermen waren er nog lang niet aan toe.”

Prototypes
Harkes hield vol. Overdag was hij bezig met zijn carrière binnen de luchtvaart, daarnaast bleef hij zoeken naar partners die zijn idee konden verwezenlijken. “In 2009 kon ik de eerste prototypes laten maken. Het werd een proces van vallen en opstaan, maar twee jaar later wist ik het zeker: nu is het moment om er vol voor te gaan.”

Veilig, snel en duurzaam
Hij gaf zijn baan op en schreef in een kantoortje boven zijn garage een businessplan, vond investeerders en perfectioneerde zijn systeem. “De DS Bagtag zelf vormt slechts een onderdeel van de oplossing voor paperless travel. Maar in een efficiënt reisproces en comfort voor de reiziger geldt elke seconde. Ik ben er trots op. De tag is mooi ontworpen, is spatwaterdicht, robuust en gebruikt amper stroom. Opladen is niet nodig. Hij gaat op zijn minst vijf jaar mee. Bovendien, denk eens aan hoeveel papier je hiermee op grote schaal kan besparen”.
“Nog belangrijker is de beveiliging van de software-oplossing. Ik weet hoe de luchtvaart in elkaar zit. Elke nieuwe oplossing staat of valt met de security. Onze oplossing is van begin tot eind veilig. Dat is onze unique selling point.”

Juiste uitstraling
Een jaar geleden verruilde Harkes zijn thuiskantoor voor een kantoor in The Base op Schiphol Central Business District. “Als startup in de luchtvaartindustrie wilden we graag de juiste uitstraling hebben naar onze airline klanten. Iedereen kent Amsterdam Airport Schiphol. Belangrijke partijen waar we mee samenwerken hebben hier bijna allemaal een kantoor en als onze internationale contacten op reis zijn, hebben ze regelmatig een stop-over op de luchthaven. Voor ons een ideaal moment om even face-to-face contact te hebben.”

De wereld veroveren
Harkes verwacht dat 2016 het jaar van de groei wordt voor zijn bedrijf. “Dit najaar draaien we een pilot met launching customers Daarna volgt de uitrol. Het mooie van onze oplossing is dat het niet gebonden is aan één maatschappij of één luchthaven. Het is een oplossing voor iedereen, overal ter wereld.”