Wereldplek Schiphol

Pionieren en ondernemen

Een Boeing 747 taxiet voorbij. Verderop gaat een Airbus de lucht in. Werken op Schiphol blijft fascineren. Internationaal, bereikbaar en dynamisch. Die energie hebben ook de bedrijven die zich op deze unieke kantoorlocatie op Schiphol vestigen.

Hilton-spl-cbd-montage-nieuw_3

Eigenlijk is het nog maar een kleine honderd jaar geleden dat er in de Haarlemmermeerpolder een veldje werd omgetoverd tot een winderig landingsbaantje. De vliegtuigen die zich lostrokken uit de modder waren een noviteit in die dagen. Er stonden wat barakken en het vliegveldpersoneel waste zich met water uit de sloot. Toch was dit een begin van een vernieuwende ontwikkeling en ambitie. Het pioniersgevoel van toen kenmerkt deze plek nog steeds en dat straalt ook af op de bedrijven die zich op Schiphol vestigen. Amsterdam Airport Schiphol is een wereld van internationaal zakendoen, een smeltkroes van culturen, een vliegstad waar 24/7 wordt gewerkt en altijd iets te doen is. De naam staat daarom niet alleen bekend omdat het één van de meest bekende en gerenommeerde luchthavens in de wereld is, maar ook als topvestigingslocatie voor bedrijven in Nederland.

Beeld-2

Preferred location
Behalve dat het wemelt van komende en gaande passagiers, zijn er op Schiphol ook zo’n 500 bedrijven en ruim 65.000 werknemers gevestigd. Schiphol Real Estate werkte een zorgvuldig geformuleerde visie en strategie uit voor deze zakenlocatie: Creating Preferred Locations. Pieter van der Horst, bij Schiphol Real Estate verantwoordelijk voor de (her)ontwikkeling van Schiphol Central Business District (CBD), vertelt enthousiast over deze plannen. “Dat betekent dat we ons focussen op ieder aspect van de locatie. Natuurlijk zitten bepaalde bedrijven graag dichtbij de luchthaven. Maar ze willen meer dan dat. Van een efficiënte, internationale kantoorlocatie naar een dynamische, bruisende, internationale omgeving, waar mensen het fijn en leuk vinden om te werken en verblijven. Dat betekent dat huurders en werknemers zich niet alleen prettig moeten voelen in onze gebouwen, maar ook daarbuiten. Wij zorgen dus voor een omgeving waarin iedereen zich thuis voelt en kan werken en ondernemen op een manier die bij hem/haar past.”

Beeld-3

Metamorfose
De eerste nieuwe ontwikkelingen gebeuren op Schiphol Centrum, met The Base en het nieuwe Hilton Schiphol als aanjagers. De komende jaren ondergaat het gebied een transformatie. De traverse, die nu het WTC verbindt met Schiphol Plaza en de terminal, loopt vanaf september dit jaar door tot in het nieuwe Hilton. En vanuit dat Hilton loop je door naar The Base, dat door de voorzieningen in het gebouw de omliggende kantoren weer aan zich bindt. Die samenhang brengt meer dynamiek naar de straat. Van der Horst: “In The Base vind je nieuwe voorzieningen die voor iedereen toegankelijk zijn zoals een 24/7 kinderopvang, Starbucks, een bedrijfsrestaurant, bar/restaurant, Regus business center en dit jaar volgen nog een convenience store, fitness, kapper en zelfs een kleine bibliotheek. De hele openbare ruimte ondergaat ook een metamorfose. Die kwaliteitsslag brengt bomen, pleinen, betere paden en wegen. Het gevolg: een meer levendige en multifunctionele werkomgeving.” Pleinen met berken en platanen, design, kunst en glas. Allemaal sfeerbepalend en aantrekkelijk. Maar is het genoeg voor een geslaagd business district? Van der Horst: “De openbare ruimte bewijst zijn waarde natuurlijk pas echt als iedereen er ook daadwerkelijk gebruik van maakt; als we hier in het gebied met elkaar leven, delen en werken. Maar daar doen we wel van alles aan.”