Inspirerende werkplek

Wereldhave

Wereldhave, de oudste beursgenoteerde vastgoedonderneming van Nederland, maakte een nieuwe start in het WTC Schiphol Airport. “Deze omgeving sluit goed aan bij de uitstraling die we willen hebben richting onze klanten en investeerders”, vertelt CIO Riemer Smink.

Bekijk hier het interview met Riemer Smink.

Eind 2012 besloot Wereldhave zich specifiek te gaan richten op middelgrote winkelcentra in Noordwest-Europa. “We hadden een uitgebreide analyse gemaakt van ons portfolio en kwamen tot de conclusie dat deze markt de beste toekomstperspectieven biedt voor ons als bedrijf “, vertelt Chief Investment Officer Riemer Smink. “Tegelijkertijd besloten we op een andere manier te gaan werken. We wilden meer kennis delen binnen ons bedrijf, zorgen dat er meer interactie kwam tussen collega’s.”

Wat voor bedrijf wil je zijn
Het kantoor in Den Haag, waar Wereldhave tot op dat moment was gevestigd, was daar niet op ingericht. “Het was een prachtig oud ambassadepand met hoge plafonds en aparte kamers voor iedereen, compleet met open haard. Mooi, maar dat paste niet meer bij het bedrijf dat we wilden zijn.”
Die constatering was aanleiding om op zoek te gaan naar een nieuwe locatie. Smink: “We hebben een aantal belangrijke criteria op papier gezet waar ons nieuwe kantoor aan zou moeten voldoen. Ten eerste wilden we iedereen op dezelfde verdieping huisvesten, met open kantoortuinen en een centrale open ruimte, waar iedereen informeel samen kon komen om te overleggen.”

Je medewerkers en markt bepalen je locatie
“Daarnaast zochten we een centrale plek in Nederland, zodat we goed bereikbaar zijn voor zowel onze huidige als toekomstige medewerkers. We hebben goed gekeken waar de mensen zitten die we nodig hebben voor de groei van ons bedrijf. Die zitten vooral in Groot-Amsterdam en als je dan kijkt naar de plek met de beste bereikbaarheid met openbaar vervoer en per auto, dan kom je uit op Schiphol. Bovendien is dit een ideale locatie voor een bedrijf dat zich richt op de Europese markt. De gates zijn letterlijk op loopafstand. We winnen ontzettend veel op het gebied van reistijd en we merken dat onze relaties vaker bij ons langs komen om even bij te praten als ze toch op Schiphol moeten zijn.”

Transparantie en ondernemerschap
“Het World Trade Center op Schiphol bood ons alles wat we zochten”, zegt Smink. “Al was dat niet meteen duidelijk toen we hier voor het eerst kwamen. Dit kantoor bestaat eigenlijk uit drie verschillende ruimtes, die we hebben samengetrokken om één kantoor te creëren. Het is prettig als een verhuurder goed meewerkt om dat mogelijk te maken.”
“Voor de inrichting van het kantoor hebben we heel duidelijk gekozen aan te sluiten op de nieuwe cultuurwaarden van Wereldhave, zoals transparantie en ondernemerschap. We willen dat mensen zoveel mogelijk de kans krijgen informatie uit te wisselen. Dat is heel belangrijk in onze business. We zien in deze open omgeving dat we heel veel voordelen hebben ten opzichte van onze oude situatie in Den Haag. Doordat er meer interactie is gaan processen sneller, is de kwaliteit hoger. Het is in elk opzicht beter geworden.”